Diákönkormányzat

"Abból tudhatod, hogy a gyermekeid kezdenek felnőni, hogy olyanokat kérdeznek, amikre van válasz." John J. 

A Csopaki Református Általános Iskola Diákönkormányzata

A szervezetnek minden, az iskolával jogviszonyban álló diák tagja. Azért jött létre, hogy a diákság érdekeinek védelmében fellépjen, és szervezze az iskola diákéletét. A tíz fős választott testület minden évben megújul, újraszerveződik.

Szeptemberben a negyedikes és a felső tagozatos osztályok tagjaik közül választják ki azokat a képviselőiket, akik egy tanéven keresztül lesznek az osztályközösség kapcsolattartói, a diákönkormányzat testületének tagjai.

A diákönkormányzat céljai:

Az önkormányzat a tevékenységét az iskola keretein belül végzi,

  • a tanulók és a tanulóközösségek érdekeinek képviseletére,
  • jogaik érvényesítésére,
  • a tanulók tanórán kívüli szabadidős tevékenységének segítésére.

Célunk egy olyan ifjúsági szervezet létrehozása, melyben a tagok, és rajtuk keresztül az iskola diákjai örömmel és aktívan vállalnak feladatokat, saját kreatív ötleteikkel állnak elő és azokat meg is valósítják.
Szervezeti keretei, vezetési mechanizmusa, tartalmi tevékenysége alkalmas arra, hogy a gyermekek ezen kereten belül tanulják meg a közösséghez tartozás és alkalmazkodás formáit, lehetőséget ad a közösségi élet kialakítására, és ezen kereten belül elsajátíthatják a demokrácia játékszabályait.
Fontos, hogy a diákok gazdái legyenek a mindennapi diákéletnek.
Az erkölcsi, esztétikai viselkedés jegyében meg kell kívánnunk, hogy a fiatalok a társas szokásaikra is legyenek igényesek, fordítsanak figyelmet a magatartás kultúrájára az iskolában, templomban, színházban, társas összejöveteleken, előadásokon.
Az önkormányzat munkáját a diáktanács irányítja, munkáját az igazgató által megbízott pedagógus segíti.
A diákönkormányzat munkájának, rendezvényeinek segítése minden pedagógus, osztályfőnök fontos feladata.

A diákönkormányzat feladatai:

  • a tanulói jogok képviselete,
  • az iskolai ünnepségek, megemlékezések szervezésében való részvétel,
  • a szabadidő tartalmas eltöltésének biztosítása,
  • a jó tanár-diák kapcsolat fenntartása,
  • kapcsolattartás az iskolavezetéssel, tantestülettel, osztályokkal.

A diákönkormányzat tagjai részt vesznek az iskola kulturális programjain, a hagyományápolásban, hagyományteremtésben.

A DÖK három fontos jogát gyakorolhatja az iskolában:

  • a tartózkodási jogot,
  • a véleménynyilvánítási jogot,
  • egyetértési jogot.

A diákönkormányzat felépítése

Az önkormányzat élén a mindenkori diák önkormányzati vezető áll. Az ő irányításával dolgozik a Diáktanács, amelyben a 4. évfolyamtól kezdve minden osztály kettő taggal képviselteti magát.

A 2018/2019-es tanévre tervezett programok

Szeptember

  • alakuló DÖK gyűlés, tisztségviselők választása, diákokat érintő I. félévben zajlódó események, rendezvények ismertetése
  • házirend áttekintése
  • a papírgyűjtés lebonyolításában való aktív részvétel
  • segítségnyújtás a szeptember 22-ei Madárijesztő program lebonyolításában

Október

  • részvétel az október 6-ai megemlékezésen
  • aktív részvétel és szereplés az október 23-ai falusi ünnepélyen
  • DÖK gyűlés

November

  • segítségnyújtás a Márton-napi rendezvény lebonyolításában
  • részvétel a Csendes nap szervezésében
  • segítségnyújtás a bütykölde megszervezéséhez
  • DÖK gyűlés

December

  • aktív részvétel a falusi adventi gyertyagyújtáson
  • a Mikulás buli megszervezésében való részvétel
  • adventi hét előkészítése
  • segítségnyújtás az Idősek karácsonyán
  • az iskolai karácsonyi műsor szervezésében való részvétel: díszítés, dekoráció készítése, pakolás
  • részvétel a Falukarácsonyon
  • DÖK gyűlés

Január

  • DÖK gyűlés: félévi munka értékelése, a második félév programjai, feladatai
  • segítségnyújtás a Családi verselés program lebonyolításában
  • farsangi bálkirály és bálkirálynő választás megszervezése

Február

  • farsangi előkészületekben való részvétel, díszítés, tombola árusítása
  • DÖK gyűlés

Március

  • tanórák szervezése külső banki szakemberek meghívásával a pénzügyi tudatosság jegyében
  • hagyományőrző program szervezése a március 15-ei ünnepkör jegyében
  • ünnepi megemlékezésen való részvétel
  • segítségnyújtás az iskolai hittanverseny lebonyolításában
  • DÖK gyűlés

Április

  • túra szervezése: ismerd meg a lakóhelyed látnivalóit!
  • színházi program szervezése
  • a papírgyűjtés lebonyolításában való aktív részvétel
  • segítségnyújtás az iskolai szavalóversenyen
  • aktív részvétel a Nagyhét szervezésében
  • DÖK gyűlés

Május

  • díszítés az Anyák napi gálaműsoron, pakolás, segítségnyújtás
  • gyereknapi program szervezése
  • segítségnyújtás a Sport-és egészségnap szervezésében
  • aktív részvétel a gyereknapon
  • DÖK gyűlés

Június

  • pedagógusnapi köszöntés
  • segítségnyújtás a projekt nap lebonyolításában
  • a bolondballagás és ballagás szervezésében való részvétel
  • a Nemzeti Összetartozás Napján való aktív részvétel
  • DÖK gyűlés: javaslatok gyűjtése a következő tanév szervezéséhez, az önkormányzat munkáját segítő diákok elismerése
  • éves DÖK munka értékelése

Horváth Katalin
DÖK vezető

Csopak, 2018. szeptember 1.

A diákönkormányzat megválasztott tagjai

4. osztály: Őry Boglárka és Istenes Nóra
5. osztály: Chugyik Bíborka és Vadász Oszkár
6. osztály: Erdei Hédi és Szendrői Mátyás
7. osztály: Lukács Kíra és Monostori Barna
8. osztály: Huszár Vanda és Balogh Botond

Csopak, 2018. szeptember 24.